مقاله ها

تفاوت ONT و ONU در شبکه های پسیو نوری

ONT شبکه جی پان

شبکه های پسیو نوری از دستگاه های اکتیو نوری در ابتدا و انتهای خط استفاده می کنند. دستگاه OLT لاین ترمینال شبکه ی پان (PON) می باشد (Optical Line Terminal) که در مرکز مخابرات یا اتاق سرور یک ساختمان نصب شده و کل شبکه را راه اندازی می کند. دستگاه هایی که در سمت مشترک نصب می شوند می توانند ONT یا ONU باشند.

ONT مخفف Optical Network Terminal و ONU مخفف Optical Network Unit می باشند و تقریبا یک معنی را می دهند. در واقع ONT و ONU یک مفهوم هستند. ONT توسط ITU-T تعریف شده و ONU توسط IEEE تعریف شده است. و هر دو اشاره به دستگاهی دارند که در سمت مشترک در شبکه ی GPON (یا GEPON) نصب می شود. اما در کاربرد، ONT و ONU تفاوت هایی دارند. شما در FTTH از ONT استفاده می کنید در حالی که در FTTB از ONU استفاده می شود.

دستگاه ONT مانند یک مودم است که علاوه بر تعدادی پورت RJ45 که می توانند 10*100 یا 10*100*1000 باشند و پورت FXS، همچنین یک پورت پان PON دارد که به شبکه ی توزیع نوری (ODN) وصل می شود. به شکل زیر توجه کنید:

ONT شبکه جی پان

دستگاه ONU معمولاً دارای تعداد پورت های شبکه بیشتر می باشد و بر خلاف ONT که در خانه یا ملک تجاری مشترک نصب می شود، ONU می تواند در بیرون خانه باشد و تعدادی مشترک را ساپورت کند. بعنوان مثال، شما می توانید از سوئیچ سیسکو یا میکروتیک 24 پورته بعنوان ONU استفاده کنید که در آپلینک فیبر این سوئیچ یک PON SFP شما قرار می دهید و بدین ترتیب دستگاه به OLT شناسایی می شود. وقتی شما سوئیچ سیسکو استفاده می کنید، الزاما به هر مشترک یک ONU اختصاص نمی دهید و می توانید آن را در رک نصب کرده و چندین واحد را با آن خدمات دهی کنید (FTTB). همچنین معمولاً دستگاه ONU می بایست حالت صنعتی داشته و توانایی کار در شرایط محیطی سخت را داشته باشد (دما و رطوبت و…).

GPON ONU شبکه پسیو نوری

دستگاه های ONT و ONU اینترفیس های متنوعی دارند از جمله:

  • پورت FXS
  • پورت شبکه RJ45
  • آنتن وای فای
  • ATM UNI با سرعت 155–622 Mbit/s
  • پورت های TDM مانند E1 یا T1
  • پورت های TTL, ECL, RS530 و غیره

پورت FXS در دستگاه ONT بعنوان مبدل ویپ عمل می کند که کار تبدیل SIP به POTS را انجام داده تا شما بتوانید تلفن آنالوگ را به شبکه ی ویپ VoIP متصل نمایید. در واقع ONT کار یک گیتوی ویپ FXS را نیز برای شما انجام می دهد تا شما نیازی به دستگاه گیتوی VoIP مجزا نداشته باشید.

بازگشت به لیست

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.