پس از ورود فیبر نوری به عرصه مخابرات، پروژه های مخابراتی اکثراً به فیبر نوری گرایش پیدا کردند. در ایران نیز مانند بقیه کشور ها، فیبر نوری و کابل کشی فیبرنوری جای خود را در طرح های مخابراتی پیدا کرد.

یک پروژه فیبر نوری شامل موارد متعددی می شود که به تعدادی از آنها اشاره می شود:

  • حفاری و کابل کشی فیبر نوری
  • OCDF بندی
  • داکت کشی فیبر
  • زیپر کشی فیبر نوری
  • نصب دستگاه های اکتیو فیبر نوری
  • نگهداری از لینک فیبر نوری

هر کدام از این مراحل، تکنیک های مختص خود را می طلبند و بعضاً باید به کسانی که در آن زمینه تخصص دارند سپرده شوند.

بعنوان مثال، حفاری و کابل کشی فیبر نوری باید به حفار سپرده شود، و او تعدادی کارگر را استخدام می کند تا عملیات حفاری دستی یا با بکهو یا ترینچر را انجام دهد.

همچنین، حفاری شرایط مختلفی دارد. مثلا، حفاری بین شهری، باید از راهداری استان مجوز بگیرد. حفاری درون شهری باید از شهرداری مجوز بگیرد. حفاری در کنار خیابان، نیاز به برش آسفالت دارد و همچنین پس از انجام حفاری و کابل کشی فیبر نوری، می بایست آسفالت تخریب شده را دوباره آسفالت کرد.

اگر حفاری در پیاده رو باشد، می بایست پس از اتمام کار، ترمیم پیاده رو (موزاییک ها و..) صورت بگیرد تا مشکلی برای عابرین پیاده ایجاد نشود.

همچنین پیمانکار می بایست طرح را پیش از اتمام مجوز شهرداری به پایان برساند.

حوضچه ها معمولاً پس از بارندگی پر از آب می شوند که می بایست پیش از شروع کار کابل کشی، تخلیه حوضچه مخابراتی صورت بگیرد.

دریچه حوضچه مخابرات دیلم اهرم زنجیر صورتی

کابل کشی فیبر نوری حوضچه مخابرات دریچه کله قندی مثلثی باغچه خیابان

نحوه خاک کردن کابل فیبر نوری بدین صورت است که ابتدا لوله پلی اتیلن با تحمل فشار بالا را در محل حفاری قرار می دهیم و کابل را از داخل لوله P.E عبور داده و پس از مقداری ماسه ریختن برروی لوله پلی اتیلن، نوار اخطار قرار می دهیم.

نوار اخطاری که در مخابرات استفاده می شود، برای هشدار به حفار های آینده است که متوجه بشوند در این محل فیبر نوری قرار داده شده است.

برای عبور دادن کابل از داخل حوضچه، از لوله سابداکت استفاده می شود. لوله های ساب داکت (Subduct) معمولاً دوتایی یا چهارتایی هستند و برای سهولت عبور کابل استفاده می شوند.

مفصل فیبر نوری باید مطابق با طرح مخابرات باشد. هرگونه مفصل بندی یا تغییرات در مفاصل فیبر نوری بدون هماهنگی با اداره مخابرات (طرح های زیرساخت) ممنوع می باشد.

مفصل فیبر نوری کابل 48 کر حوضچه مخابرات

پس از رساندن کابل فیبر نوری به دو سر خط (مشترک و مرکز مخابرات)، مراحل OCDF باید صورت بگیرند و سپس دستگاه های اکتیو فیبر نوری مطابق با نیاز مشترک در اتاق PAP مخابرات و در اتاق سرور مشترک نصب، کانفیگ و راه اندازی شوند.

معمولاً، دستگاه هایی که استفاده می شوند شامل مدیا کانورتر (Media Converter)، پی دی اچ (PDH)، اس دی اچ (SDH)، ماکس (مالتی پلکسر پی سی ام – PCM) و… می باشند.

سیستم انتقال مخابراتی فیبر نوری

پس از راه اندازی سیستم های انتقال فیبرنوری، مشترک بنا به درخواستی که به اداره مخابرات می کند، سرویس ای وان E1، اینترانت، اینترنت، MPLS، شبکه پیام دولت، و… را دریافت می کند.

ارتباط فیبر نوری همچنین نیاز به نگهداری دارد که شامل نظارت، تست و آنالایز خط فیبر نوری، عیب یابی و رفع قطعی فیبرنوری و… می باشد.